top of page

Bojíte se zavolat 155?



Bojíte se, že budete zbytečně otravovat na lince 155? Nebo, že nedokážete správně ohodnotit stav člověka, kterého máte před sebou?



Není důvod se bát!

Je sice těžké určit hranici, kdy volat a kdy nevolat… ALE do telefonu zkušené zachranářce/dispečerce popíšete situaci a ona na tomto základě rozhodne. Pošle Vám sanitku nebo Vám poradí, kam jinam se obrátit. Tedy rozhodnutí není na Vás, ale je na Vás možnost upozornění na kritický stav a to je to nejdůležitější. Nikdy se nestane, že dostanete pokutu, pokud skutečnost kterou jste popsali je pravdivá a skutečně se děje. Pomůžete tak člověku/lidem v nouzi, kteří si pravděpodobně nemohou pomoci sami.



Co je kritický stav? (upravená část článku z: USZSSK)

Vždy, když dojde k náhle vzniklé poruše zdraví nebo závažnému úrazu. Zejména je nutné volat záchrannou službu v těchto případech:

• bolest na prsou, tlak na hrudníku • potíže s dýcháním • porucha vědomí, bezvědomí, křeče • vážnější úraz • otrava či náhodné požití léků či chemikálií • náhlé podivné chování, které nezapadá do charakteru osobnosti a ohrožuje tohoto člověka a jeho společenské postavení nebo Vás (agresivita vůči sobě nebo okolí může být v kombinaci s halucinacemi/bludy – neexistující hlasové a obrazové vjemy – mumlání, nelogická a obsahově nesourodá řeč, přesvědčení o novém řádu věcí…)



Na co se vás zeptají? (upravená část článku z Kondice)

Stačí, když se představíte a uvedete hlavní potíže, dál už rozhovor povedou dispečerky. Kromě důvodů, proč voláte, budou samozřejmě potřebovat i jméno nemocného a vaši adresu. Pokud jste na ulici a neznáte to tam – dobrým vodítkem pro 155 je číslo na nejbližší uliční lampě nebo jméno a číslo ulice. Další údaje, jako třeba pojišťovna, se řeší po příjezdu. Pokud jste zavolali záchranku pro úplně cizího člověka, Vaše úloha končí, když počkáte do příjezdu sanitky. A dáte pozor, podle pokynů z Vašeho telefonu, na člověka v nouzi. To je vše.



A co soukromá záchranka?

Dispečerka ji může poslat, pokud je poblíž, volat ji rovnou však není řešením. „Téměř žádná soukromá záchranná služba není schopna dodržet dvacetiminutový časový limit, nemá takové pokrytí,“ vysvětluje Jakub Hubálek ze soukromé záchranné služby Sosan. Využití placené soukromé záchranky připadá v úvahu třeba při převozu těžce zraněných lidí z jedné nemocnice do druhé na přání rodiny.



Koho volat?

155 – nejlepší volba 112 – prodlužuje se čas – přepojení a předávání informací Volejte vždy státní záchranku na čísle 155. Když budou blíž vozy soukromé záchranky, pošle za vámi dispečerka je. Jsou součástí centrálního systému.



První pomoc – kde se ji kvalitně naučit? Poskytli byste ji, kdyby ji potřebovala třeba Vaše rodina..? Zdrsem Balic Český červený kříž

3 zobrazení0 komentářů
bottom of page